WTCC 2011
Сезон под налягане
2011-03-18 15:09:22

Нови двигатели, нови правила, нови играчи. Повече мощност, по-малко гуми и със сигурност много повече адреналин за пилотите и публиката. Така накратко може да се опише започващият този уикенд в Бразилия Световен шампионат за туристически автомобили. Благодарение на гъвкавата политика водена от ФИА по отношение на пистовите състезания с туристически автомобили, или откровено казано, защото от години WTCC е в сянката на F1 и WRC, през сезон 2011 ни очаква един наистина вълнуващ и оспорван шампионат с непредвидим край. Правилника за WTCC "спуснат" от белите якички е изключително либерален, а регулациите по отношение на стартовата решетка и обратния ред на стартиране при второто състезание имат за цел не да "ударят рамо" на "силните на деня", както е във F1, а точно обратното, да не допускат хегемония на даден отбор и да направят по-интересно състезанието за негово величество зрителя. Докато във F1 правилника с всяка поредна година се допълва с нови и нови забрани, а трибуните през сезона са по-празни от предишната, при WTCC е точно обратното. От една страна автомобилите са максимално близки до актуалните за годината серийни модели на марките представени в шампионата, същевременно участват и частни отбори, които се състезават с предходните модели на същите марки. Двигателите също са базирани на цивилни агрегати, като вида гориво не е строго фиксиран.Това дава възможност на зрителя да следи развитието на автомобилните компании, да сравнява представените модели, да открива разликата с предишните. Дава отговор и на интересни въпроси от рода на кой е по-бърз от сходни автомобили задвижвани с бензин, с дизел и с биоетанол? Като прибавим и страхотната атмосфера по време на оспорваните състезания, в които редовно групи от 5, 6, а и повече автомобила се движат "броня в броня" и се изпреварват по между си почти всяка обиколка, става ясно защо близо 500 милиона телевизионни зрители от 160 страни са гледали WTCC през 2010г. Новото през сезона. От 2011-та в Световния шампионат за туристически автомобили с пълна сила влиза глобалната регулация на ФИА по отношение на двигателите S2000. Така нареченият "глобален двигател" с който се задвижват вече автомобилите от WRC според правилника може да бъде атмосферен с работен обем до 2000см3 или турбо с работен обем до 1600см3, като се планира турбо версията да остане единствена за всички шампионати поради по-добрите си показатели мощност/вредни емисии. Интересното при WTCC отново е свободата на развитие, която се дава на производителите с цел да не оредее стартовата решетка и да се запази изключителният интерес към сериите. Новите правила са в сила, но те не отменят старите и на пистата Куритиба в Бразилия, където ще се проведе първият старт от шампионата могат да бъдат използвани различни двигатели. Шампионите от Chevrolet ще заложат на новият си агрегат 1,6 турбо, който заменя атмосферния 2,0 в техния спортист Cruze. При BMW ситуацията е същата- баварците ще участват в състезанията с 1,6 литровият турбо мотор, който разработиха първоначално за участието на Mini във WRC, разбира се инсталиран под капака на техния бестселър 3-та серия. Испанците с германски корени от Seat не са готови с новото си поколение мотори и ще заложат в началото на сезона на добрият стар дизел, очакванията са в края на май или най-късно началото на юни да представят или по-точно от VW да са готови с техния "глобален" 1,6 литров двигател за Leon. Новакът в шампионата Volvo ще разчита на модела С30 задвижван от атмосферния 2000 кубиков бензинов агрегат с който спечелиха скандинавския шампионат през 2010-та. Компанията в момента добавя финалните скандинавски щрихи върху 1,6 литровият мотор доставен най-вероятно от Ford, с който планира да покори световните върхове през 2012. Слуховете обаче твърдят, че Volvo в момента не са крачка назад, а по-скоро две напред, заради продължаващата работа по предишният им проект за двигател задвижван с биоетанол, който в недалечно бъдеще може да влезе и да бъде конкурентен в шампионата. Или бъдещето е в тока? Важното е да е оцветено в зелен цвят, дори и в мото спорта. Новите турбо мотори отварят и нови предизвикателства за инженерите и механиците. Средно мощността в сравнение с 2010-та е нараснала с 30-40 к.с. при различните марки, което само по себе си не е никакъв проблем. Определено предизвикателството ще бъде много по-високата стойност на въртящия момент при ниски обороти, водеща до прекомерно износване на гумите при ускорение след завой, нещо, с което най-вече ще трябва да свикват пилотите. За да се намали този нежелан ефект в автомобилите са направени конструктивни промени по окачването и най-вече по възможностите му за настройка. Свойството на атмосферните двигатели с висока степен на компресия да бъдат използвани като спирачка при сваляне на предавките в низходящ ред преди завой, при турбото е почти неосезаемо. С новите агрегати се очаква 8-10 км/ч по-висока скорост на правите и много по-трудно спиране преди последващия завой, като пилотът трябва да разчита почти изцяло на спирачната система на автомобила. Заради новите турбо мотори Chevrolet и BMW са направили промени по над 50% от детайлите на техните бегачки. Техните пилоти определят новите си автомобили като много по-различни от миналогодишните по отношение на пилотирането, малко по-трудни за контролиране и много по-забавни. Новост в шампионата има и при старта на второто за уикенда състезание. До сега при втория старт първите 8 от първия се подреждаха на решетката в обратен ред. От 2011-та на техните места в обратен ред ще заемат първите 10 пилота, но не от предното състезание, а по времената от първата част на квалификацията. Да се коментира до какво ще доведе тази промяна не е нужно, важното е, че със сигурност целия уикенд ще е по-интересен, а и първата квалификация ще има практическо значение за развоя на състезанието. Представете си заповед от бокса "прекалено си бърз, върни газта, нашата цел е 10-та позиция". Как ще подходят към новите правила състезателните инженери и кой ще стане "десетият обадил се" ще разберем още утре, (събота 19.03) по време на първата квалификация, чийто старт ще бъде даден в 19.00ч. българско време. Стартът на първото състезание е в неделя 20.03 от 18.05ч.
Малко цифри:
1,6- литра работен обем имат двигателите на водещите производители.
310- конски сили са изцедили BMW от този мотор.
4500 - километрите навъртяни от Chevrolet в предсезонни тестове.
2 - метра по-късно пилотите на BMW подават газ след завой в сравнение с техните колеги управляващи автомобили с предно предаване.
8-10 - километра в час по-висока скорост на правите за новите турбо мотори.
7- приблизителният брой състезателни обиколки "на пълна газ" които пилотите на Chevrolet ще направят преди да имат проблеми с гумите.
30-40 - конски сили отстъпват по мощност автомобилите на Seat и Volvo от тези на конкурентите си.
10- заветното място в класирането на първата квалификационна сесия към което ще се стремят всички.
500- милиона зрители са гледали WTCC по телевизията през миналата година.