Траянови Врата 2011
Шампионата стартира с антирекорд
2011-05-10 16:01:04

 

от Калин Дедиков

Дни преди старта на българския рали шампионат, първото за сезона състезание "Траянови врата" отбелязва един антирекорд- най-малко заявени участници в историята на състезанието. Домакин на ралито през тази година ще бъде град Панагюрище, който поема щафетата от Костенец заради по-добрата финансова ситуация в района на Средногорието. Малкото участници, както и цирка разиграван през целия миналогодишен шампионат от БФАС, достигнал своя апогей с коронния номер в програмата-"Рали България" се очаква да отблъсне не само състезателите, а и публиката от автомобилния спорт у нас. В първия старт ще участват единствено отборите, за които спорта е бизнес, а останалите няколко екипажа, както винаги ще играят просто ролята на пълнеж на страниците с резултатите. Проблем е, че и пълнежа през последните години силно намалява. Не останаха много мазохисти, които да си харчат джобните и да си рискуват живота, за да правят кефа на "феновете", а отсреща, както винаги се намира някой люпещ семки, застанал с гръб към трасето да се изцепи "ееей, ууу беее, „аз ша мина по-бързо сас москвича". Тенденцията е с течение на шампионата, част от пълнежа да отпада, а някой от големите имена да се отказват, кой поради нежелание да участва в цирка, друг останал без шанс да се бори за "безценната купа", която да му връчат предколедно в Кемпински. Така на последните стартове ще гледаме 1-2 "топ" автомобила, а пълнежа ще бъде наеман от организатора за запълване на страничките. Наеман, точно така, на дали вече ще се намерят шарани, да налапат куката с медиите, и да си мислят, че щом си плащат за участието и си рискуват живота в състезанието ще ги дават по телевизора. А може и да са останали няколко, блатото е дълбоко. В случая предстоящото състезание има за основен медиен партньор един "спортен" сайт приоритетно ориентиран към клюки, цици, футболни клюки, пак цици и всякакви други "грандиозни" и "невероятни" новини от света на "спортния шоубизнес", водещи до неистово и масово цъкане по темите и линковете в него, перфектният генератор на кликове. "Елате да участвате на рали "Траянови врата", ако евентуално спечелите, ще ви сложат снимката между тази с бюста на еди коя си "звезда" и тази от нощните похождения на еди кой си футболист, което задължително ще предизвика кефа на вашите спонсори". За медиите по-добре да не коментирам, работата там е смях през сълзи, или как се прави от мухата слон, който се превръща в жаба, която ако някой целуне се превръща в ....... муха. Всяка година БФАС и компания забърква едни и същи цирково-медийни номера, които всеки път минават, всички лапат мухите, а спорта затъва без да се търси ничия отговорност. По белия свят медиите се ровят в търсене на някакъв бъг в системата, пропуск или нередност от която да извлекат сензация, у нас, както винаги наопаки, е изключително трудно да се намери нещо позитивно в автомобилния спорт, само пропуски, нередности и задължително произтичщите от тях интриги. Затова и за следващото интервю потърсих един от малкото хора занимаващи се все още с автомобилен спорт у нас, които по някакъв начин са успяли да запазят името си неопетнено- заместник директора на рали "Траянови врата" отговарящ за трасето и специалните етапи Стойко Вълчев.

 

 159.jpg - Стойко Вълчев

 

Кое наложи промяната на центъра на рали Траянови врата 2011 от Костенец в Панагюрище, защо въпреки това се запазва старото име?

 

 

Стойко Вълчев: От самото създаване на рали Траянови врата, община Костенец подкрепяше организатора АСК "Интерспийд Нова генерация" и финансираше голяма част от състезанието. През първото му издание 2004-та общината осигури целия бюджет, но с течение на годините и приемането на ралито като кръг от купата на ФИА за Източна Европа разходите се повишиха значително, а подкрепата от Костенец намаляваше. През декември миналата година внесохме във ФИА необходимите документи и заявихме името на състезанието "Траянови врата", но поради лошата финансова действителност в община Костенец се принудихме да търсим алтернативни варианти за спасяване на ралито и запазване на неговия коефициент във ФИА. Така се стигна до преместване на центъра на ралито в Панагюрище, от където получихме адекватна подкрепа за организацията на състезанието. На практика през тази година ще възродим позабравените автомобилни традиции в Средногорието, като зад идеята застанаха не една, а няколко общини Панагюрище, Пирдоп, Златица, Челопеч, Копривщица, Карлиево и Костенец обединени от общата визия за бъдещето на региона и истински спортен ентусиазъм.
Името не може да се променя след като бъде вписано в официалните документи на ФИА, а през тази година, като жест към досегашния домакин и за да оправдаем името запазихме част от старите отсечки.

Дълго ще се помни от феновете нощният етап през 2009-та, на който Вие бяхте основен инициатор, защо не можа да се превърне в традиция въпреки интереса към него?

Стойко Вълчев: Наистина нощният етап тогава беше гвоздеят в програмата. Публиката допринесе много за атмосферата, заря, сирени, факли получи се истински празник, какъвто и трябва да бъде всяко състезание. От БФАС обаче ми забраниха провеждането на нощен етап за в бъдеще. Аргументите първоначално бяха, че е опасно да се кара по тъмно и при евентуален инцидент трудно ще бъде намерен автомобила ако напусне трасето. Веднага потърсихме подкрепа от М-тел и осигурихме GPS-и за всеки автомобил и необходимото оборудване за проследяване в реално време и продължих работа по нощните отсечки. Бяха планирани два изцяло нощни етапа с финал в 00.00 часа в центъра на града. Последва ново писмо от федерацията, като този път забраната беше продиктувана от възможни инциденти с домашни животни в населените места, както и липсата на фарове при някои от автомобилите! Във всички европейски състезания организаторите са насърчавани да вкарват в програмата различни интересни за публиката и рекламодателите инициативи, у нас е обратното- ФИА насърчава, БФАС не дава. Така се наложи три пъти да преправям трасето и графика на състезанието. Но идеята не е забравена, през 2012 ще стартираме с ново име, нови отсечки и ако федерацията разреши ще включим нови интересни предизвикателства за екипажите.


Предложете на феновете някои интересни места за гледане по новите отсечки.


Стойко Вълчев: Отсечките са нови за ралито и голяма част от публиката и състезателите, но на практика значителна част от маршрута през тази година преминава по отсечките които са използвани преди около 25-30 години. В района на Средна гора в миналото автомобилния спорт е бил изключително популярен и са били провеждани няколко състезания годишно. Бих препоръчал на зрителите няколко интересни и безопасни места за гледане.

На отсечката "Стрелча", малко след средата, има голяма поляна, където безпроблемно могат да бъдат паркирани автомобили и от там публиката може да проследи близо един километър от състезателната дистанция.

Отсечката "Копривщица" ще се кара само веднъж и не предлага добро място за гледане, за това и не препоръчвам на феновете да се ориентират към нея.

На "Карлиево" има две интересни места. На около 500 метра преди финала, в самия комплекс Панагюрски колони има два последователни обратни завоя, които смятам, че ще са атрактивни за зрителите, наблизо има подходящи места за паркиране. Второто място е Т-образното кръстовище в посока Панагюрски колони, влиза се от към Челопеч и също предлага място за паркиране наблизо.

За втория ден на състезанието мога да препоръчам така нареченият "скок на Оборище". Намира се на 14 км. от старта на отсечката и сега няма да е скок, а ляв обратен завой, с място за паркиране наблизо. Оттам бързо по алтернативен път феновете могат да се придвижат до финала на същата отсечка или до старта на следващата "Язовира". Ралито предлага и много други места за гледане, но най важното е публиката да спазва стриктно указанията за безопасност и да не нарушава часовия график, аз от своя страна ще се погрижа органите на реда и маршалите да са максимално добре инструктирани и да съдействат за безопасното и интересно протичане на състезанието за феновете.

 

Какви са проблемите по организацията на състезанието тази година?

 

Стойко Вълчев: Проблемите са същите както всяка предходна година. Първо събиране на необходимият бюджет. Последвано от тромавата бюрокрация. Месеци наред се пишат купища писма до различните институции, те ги разглеждат на няколко инстанции, като навсякъде има забавяне и нерви. Въпреки, че Интерспиид Нова генерация се е доказал като организатор и всяка година изискванията за състезанието са еднакви, сме принудени да минаваме отново през цялата бюрократична машина за да ни обявят например, каква е тарифата за един пожарен автомобил на ден. С тези проблеми ние се сблъскваме всяка година и няма как да се справим сами, спорта има нужда поне от административна подкрепа от федерацията и държавата.

 

Колко ще струва тази година ралито?

 

Стойко Вълчев: За сега цифрата не е точно определена, ще е ясно чак след финала, но през тази година ще е между 60 000 и 80 000 лв. Това включва абсолютно всичко по организация и провеждане на състезанието.

Кой финансира провеждането през 2011-та? Каква е очакваната възвръщаемост?

Стойко Вълчев: Главната подкрепа дойде от местните общини, те имат интерес да развиват спорта и туризма в района и инвестират в ралито. Местният бизнес също подаде ръка, фирмите Асарел медет, Челопеч майнинг, Мегуин ойлс, Дънди прешъс металс, Винпром Лясковец, Фабрика Яна, хотел Козлеков и други, помагат с всякакви средства състезанието да стане факт и да се проведе на традиционното високо ниво. Като цяло общността в района е много ентусиазирана от провеждането на такова мероприятие и се радваме на масовия интерес към автомобилния спорт. За възвръщаемостта трудно се говори. Възвръщаемост за нас като организатори няма. А общините сами си преценяват какъв бюджет да гласуват за развитие на спорта и предполагам, са доволни. Спонсорите разчитат главно на директната реклама пред публиката и ограниченото медийно отразяване, според мен и тук нещата са много относителни.

 

Очаква се тази година да се отбележи и един тъжен рекорд, най-малко участници в историята на състезанието. Защо е така?

Стойко Вълчев: Наистина е тъжно. Като организация сме се постарали всичко да е на ниво, явно състезателите нямат необходимите средства.

 

Има два български екипажа които карат в румънския шампионат, пред чужда публика, явно те имат средства но нямат желание да карат у нас.

 

Стойко Вълчев: Напълно ги разбирам. Тук за федерацията и държавата съществува само едно състезание това е рали "България", всички останали се спасяват кой както може. Постоянно се оформят различни интриги и спорове от които страда реномето на спорта. Като част от екипа на ралито аз се старая всичко да е максимално добре организирано и изчистено от неясноти, за да няма проблеми по време на състезанието. През тази година ще имаме истински лайвтайминг, в мига на пресичане на финалната линия времето на екипажа ще се вижда от всички в интернет. Сервизен парк, трасе, комуникации всичко е на ниво. Федерацията обаче не подкрепя достатъчно стартовете с изключение на рали "България", и в някой аспекти пречи за тяхното развитие. Ние сме длъжни да спазваме разпоредбите на БФАС и ФИА, без те да са съобразени с кризата в момента и липсата на достатъчно средства. Те от своя страна налагат единствено забрани и пречат на развитието на спорта. Състезателите карат извън България не защото не искат да карат у нас, а защото не им е изгодно.

 

Знаем, че работата за следващото издание на ралито ще започне с финала на сегашното. Какви са плановете за догодина?

 

Стойко Вълчев: Надявам се за догодина да имаме същата подкрепа от местните власти и спонсори и тогава ще можем напълно да преобразим състезанието и да го направим интересно за участниците и публиката. Домакин остава град Панагюрище. Ще се включат изцяло отсечки на територията на Средна гора, името ще е ново, имам разработен план за нощните етапи, въобще можем да направим истинско европейско състезание, стига да имаме подкрепа от федерацията и държавата.

 

Успех.

 

 160.jpg - Стойко Вълчев спира за да провери готовността на феновете за шоуто на нощните етапи през 2009г.

 

 На снимката:  Стойко Вълчев спира за да провери готовността на феновете за шоуто на нощните отсечки през 2009г.